Ocili su sada deo reSabi Mreže / Ocili are now part of reSabi Network.
Kliknite ovde da se učlanite. / Click here to join.
Ocili | Arhiva
22 August, 2014, 07:55:24 *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
 
   Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 2 3 4 [All]   Go Down
  Send this topic  |  Print  
Author Topic: Avioni našeg neba  (Read 17727 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« on: 17 February, 2007, 15:00:58 »

Rešio sam da se prihvatim posla i da probam na jednom mestu da popišem avione koji su leteli nad našim nebom sa našim oznakama od vremena osvita avijacije, pa do danas. Kako je tema obilna, topic će biti redovno updatovan. Takođe, ne garantujem da ću se striktno pridržavati hronologije, jer je neke informacije (pogotovo vezano za ranu avijaciju na našim prostorima), vrlo teško naći. Pozivam sve koji imaju neke podatke da ih postuju ovde.

Počinjem sa civilnom avijacijom...

Registracije:

Prve registracije aviona su bile primenjene od strane Kreljevine SHS, i tada su svi naši avioni nosili prefiks UN-xxx, da bi Jugoslavija 1935. godine dobila zvanični prefiks YU-xxx. Ovaj prefiks je nastavila da koristi Srbija.

Registracione oznake su sledeće:

YU-Axx za putničku avijaciju;
YU-Bxx za poljoprivrednu, geološku, istraživačku, medicinsku, vatrogasnu, spasilačku, avio-taksi i teretnu avijaciju;
YU-Hxx za helikoptere;
YU-Cxx i YU-Dxx za jednomotorne sportske avione;
YU-Oxx za balone;
YU-Wxx za ultralake letelice;
YU-Zxx za amaterski pravljene avione;
YU-Xxx za eksperimentalne avione.

Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #1 on: 17 February, 2007, 15:26:27 »

Aeroput

Prva komercijalna putnička aviokompanija u kraljevini SHS je osnovana 29. maja 1927. u Beogradu sa osnivačkim kapitalom od tadašnjih 9 miliona dinara, pod zvaničnim imenom "Društvo za vazdušni saobraćaj - Aeroput A.D.". Primarni cilj osnivanja kompanije je bilo povezivanje Zagreba i Skoplja sa prestonicom Beogradom, kao i povezivanje sa stranim destinacijama (u saradnji sa stranim kompanijama).


Reklama za Aeroput

U godini kada je osnovan, Aeroput je postao članica "međunarodne asocijacije avio prevoznika"- IATA-e, ali zbog kašnjenja u isporuci aviona iz Francuske, nijedan let nije izvršen do 1928. godine. Saradnja sa francuskom kompanijom CIDNA-om je rezultirala u tome da Aeroput naruči avione tipa Potez 29. Bilo je problema u isporuci, i prvi potez stiže Aeroputu u januaru 1928. Avioni koji su bili isporučeni Aeroputu su blago modifikovani, i mogli su da prevezu pet, umesto standardnih četiti putnika; poneli su oznaku Potez 29-2.

15. februara 1928. godine Aeroput započinje redovne linije prvim letom na relaciji Beograd - Zagreb sa Potezom 29 registracije X-SEBC. Letovi na relaciji Beograd - Zagreb su postali redovni na dnevnoj bazi (osim nedeljom), i stekli veliku popularnost u narodu. Prosečna popunjenost kapaciteta Aeroputa na ovoj liniji je bila 99.5%! Iako je ova linija bila dugačka svega 395km, ušteda u vremenu putovanja u odnosu na klasičan vid (zbog lošeg stanja puteva u SHS) je bila ogromna.

Iz Beograda su, u kooperaciji sa CIDNA-om, pokrenute linije za Bukurešt i Budimpeštu.

1929. Aeroput je krenuo da proširuje svoje rute. Posle nužnih dorada i prepravki na aerodromu u Skoplju, 21. avgusta je linija Beograd - Zagreb produžena ka makedonskoj prestonici. Uskoro je i ovaj "krak" rute trebao da se produži od Skoplja ka Solunu.
Iste godine je Aeroput, u kooperaciji sa CIDNA-om, i austrijskom Österreichische Luftverkehrs AG - ÔLAG, započeo test-letove na relaciji Beograd - Zagreb - Grac - Beč. Između 9. i 17. oktobra eksperimentalni letovi na ovoj destinaciji su završeni, i prikupljene su informacije o tome šta sve može da se dogoti tokom rute, te je se krenula u planiranje buduće redovne avio-rute.
Broj redovnih letova koje je Aeroput obavio 1929. godine je 510.

Marta 1930. Aeroput je, u saradnji sa CIDNA-om i ÔLAG-om otvorio redovnu rutu Beograd - Zagreb - Grac - Beč, koja je bila testirana tokom 1929. 1. jula je, u saradnji sa čehoslovačkom kompanijom Českolovenske Státni Aerolinie - ČSA, otvorena linija na relaciji Prag - Brno - Bratislava - Zagreb. Ovu relaciju je leteo ČSA sa svojim Ford 5-AT-C registracije OK-FOR (Aeroput je vršio zakup mesta na avionu). Linija je se u Zagrebu stapala sa Aeroputovom linijom Beograd - Zagreb.
1930. je otvorena još jedna domaća linija, relacija Beograd - Sarajevo - Podgorica. Produžena je i linija od Skoplja prema Solunu. Broj letova Aeroputa je se 1930. udvostručio u odnosu na 1929. godinu.


Aeroputovi Potezi 29-2 parkirani na aerodromu u Zemunu.

1931. godine Aeroput linkuje ČSA-ov let za Zagreb sa Rijekom (koja je parcijalno tada bila pod kontrolom Italije). Takođe dobija osveženje u floti: od francuske kompanije Société Générale des Transports Aériens - SGTA, nabavlja avion Farman F.306, i sa njim kreće u let na liniji koja je direktno povezivala Beč - Beograd - Solun. de Havilland Aircraft Co. Ltd. otvara svoje predstavništvo u Beogradu, i isporučuje nekoliko aviona Aeroputu. Sa De Havilland D.H.80A Puss Moth Aeroput započinje da daje usluge avio-taksija.

1932. se javlja potreba za osveženjem flote, i Aeroput naručuje dva Spartan Cruiser Mk.II aviona.
U preiodu od 2. maja do 31. avgusta leti se linija Beograd - Zagreb - Grac - Beč u kooperaciji sa ÖLAG-om, ali Aeroput tokom septembra nastavlja da samostalno opslužuje ovu liniju (u tom periodu nije bilo letova tokom zime).
Zbog recesije i svetske ekonomske krize Aeroput beleži blag pad protoka putnika. To ne utiče na regularnost letova, i tačnost na liniji prema Beču je iznoslia 100%, dok je prema Solunu tačnost letova pala na 99.42%.

1933. Aeroput proširuje svoju rutu od Soluna ka Atini jednom nedeljno, počevši od 1. maja. 21. juna linija Zagreb - Rijeka postaje redovna, a 28. oktobra je otvorena linija Zagreb - Ljubljana. Nešto ranije, 1. septembra, je otvorena linija Ljubljana - Rijeka. Krajem oktobra su svi letovi suspendovani zbog zime.
U februaru 1933. je DeHavilland DH.80A Puss Moth prodat Velikoj Britaniji gde je nastavio da leti kao G-ACDU, a na njegovo mesto je došao prvi Spartan Cruiser Mk.II.
Nažalost 1933. je se desila i prva nesreća Aeroputa. U septembru je se, na liniji Ljubljana - Rijeka, srušio Farman F.306, ubrzo po poletanju. Niko od osam putnika i dva člana posade, na žalost, nije preživeo.

1935. Aeroput je napravio male izmene u svojoj mereži: na liniji za Beč je uključeno sletanje u Borovu, na liniji Beograd - Sloplje je uključeno sletanje u Nišu (ali samo između 1. maja i 22. juna), na liniji Skoplje - Solun je uključeno sletanje u Bitolju (samo nedeljom). Uvedena je i direktna linija Beograd - Sarajevo (tri puta nedeljno).
Aeroput je dobio i licencu za proizvodnju Spartan Cruiser Mk.II aviona, koji su pravljeni u fabrici "Zmaj" u Zemunu. U maju 1935. je isporučen zemunski Cruiser pod registracijom YU-SAP.

1936. je u flotu ušao DeHavilland Dragon Rapide, što je uticalo na produženje linije Beograd - Sarajevo prema Dubrovniku.
Iste godine je u kancelariji u Zagrebu, pod "komandom" M. Mitrovića - Spirte, dizajniran domaći avion specijalno za potrebe Aeroputa. Avion je dobio naziv Aeroput MMS.3, bio je monoplan, trosed i ušao je u upotrebu u septembru 1936. za potrebe avio-taksi službe. Imao je Pobjoy Niagara motor od 90KS, što je dozvoljavalo avionu da razvije brzinu od 215km/s.

1937. godine Aeroput kreće sa planovima za potpunu modernizaciju flote, i doneta je odluka da se naruče skroz novi putnički avioni iz SAD Lockheed Electra. Avioni  Caudron C.448 Göeland su isporučeni iz Francuske da bi opsluživali kraće linije. Do jula su isporučeni prvi Lockheedi, isporuke su se nastavile sve do 1939. godine. Najstariji avioni su krenuli 1938. da se izbacuju iz upotrebe, i tokom godine su svi Potezi izbačeni iz upotrebe. Sa modernim Lockheedima Aeroput je mogao još dugo godina da nastavi letove.
1938. se otvara linija Beograd - Sofija, sa najnovijim Lockheedima. 15. juna je otvorena dugačka linija Dubrovnik - Sarajevo - Zagreb - Beč - Brno - Prag. Otvorena je linija Beograd - Dubrovnik - Tirana.

10. maja 1939. potpisan je sporazum o saradnji između mađarskog MALÉRT-a (današnjeg MALEV-a), i Aeroputa o zajedničkim letovima. Pokrenuta je zajednička linija Budimpešta - Zagreb - Venecija - Rim i linija Budimpešta - Beograd koja je se stapala sa Aeroputovom linijom Beograd - Skoplje - Solun - Atina.
1. septembra 1939. sve međunarodne linije su zatvorene zbog izbijanja II sv. rata. Ne zna se kakvo je stanje bilo sa domaćim linijama tokom 1940., ali je moguće da su kako-tako opsluživane.

Konačan krah je kompanija doživela isto kad i Jugoslavija, pod nemačkim bombama 6. aprila 1941. Poslednji let koji je Aeroput izveo je bio let Lockheeda L10.A Electre  (verovatno YU-SBA?) 17. aprila 1941.,koji je evakuisao kralja Petra II Karađorđevića u Egipat. Ovaj avion je, kasnije, predat na korišćenje RAF-u, i poneo je registraciju ili AX700 ili OK-CTA. Kompanija je i zvanično rasformirana 1948., a neformalno je na njeno mesto došao JAT - Jugoslovenski Aerotransport 1946. godine.

Avioni:

Potez 29-2 (šest komada)

Potez 29-2 na skopskom aerodromu 1928. godine, pilot je verovatno bio Mihailo Jarošenko

Prvi Potezi koje je Aeroput nabavio su u početku nosili strane registracije, da bi potom bili preregistrovani.

X-SEBC (ušao u flotu januara 1928.) je bio nazvan "Beograd", preregistrovan je u UN-EBC, potom u UN-SAB i 1935. u YU-SAB.
X-SEBD (u floti od februara 1928.) je bio nazvan "Zagreb", preregistrovan je u UN-ECD, potom u UN-SAC i u YU-SAC.
X-SEBF (u floti od februara 1928.) je preregistrovan u UN-EDF, UN-SAD i YU-SAD.
X-SEFG (sa slike, u floti od februara 1928.) je bio nazvan "Skopje" i preregistrovan je u UN-EFG, UN-SAE i YU-SAE.
UN-EGH (u floti od januara 1929.) je postao UN-SAF, potom YU-SAF.
UN-EHI (u floti od januara 1929.) je postao UN-SAG, YU-SAG.

Na žalost, ne zna se dokle su ovi avioni služili u Aeroputu.

DeHavilland DH-80A Puss Moth (jedan avion, UN-SAA)


DeHavilland DH-80A Puss Moth je ušao u službu Aeroputa u junu 1931. sa registracijom UN-SAA, da bi bio preregistrovan kao YU-SAA. Sredinom 1933. je prodat Velikoj Britaniji, gde je nastavio da leti kao G-ACDU.

Farman F.306 (jedan avion, UN-SAH)
-nema slike-

Svega četiri Farmana F.306 su napravljeni od strane te francuske kompanije. Jedan je se nalazio u službi Aeroputa od 1931. pod registracijom UN-SAH (kasnije YU-SAH). Nažalost, ovaj avion je se srušio 12. septembra 1933. iznad Ljubljane, tom prilikom je poginulo svih osam putnika i dva člana posade. Pilot je bio Mihailo Jarošenko.

DeHavilland DH-60M Moth (jedan avion, UN-SAI)


Nabavljen za potrebe Aeroputa u julu 1932. Kasnije je preregistrovan u YU-SAI, povučen iz upotrebe januara 1938.

De Havilland DH.83 Fox Moth (jedan avion, UN-SAK)


Nabavljen septembra 1932., preregistrovan u YU-SAK, povučen iz upotrebe januara 1938.

Spartan Cruiser Mk.II (tri aviona)


YU-SAN je nabavljen septembra 1933., povučen iz upotrebe januara 1938.
YU-SAO je nabavljen maja 1934., povučen iz upotrebe januara 1938.
YU-SAP je nabavljen maja 1935., povučen iz registra 1937.

Bregeut 19/X (jedan avion, YU-PCJ)


YU-PCJ je nabavljen maja 1934., povučen iz upotrebe 1937.

DeHavilland DH.89 Dragon Rapide (jedan avion, YU-SAS)


Nabavljen juna 1936., povučen iz upotrebe januara 1938.

Aeroput MMS.3 (jedan avion, YU-SAR)
-nema slike-

Domaći avion, razvijen specijalno za potrebe Aeroputa, ušao u upotrebu septembra 1936, povučen iz upotrebe januara 1938.

Caudron C.448 Goéland (dva aviona)
-nema slike-

Svega sedam komada ovih francuskih putničkih dvomotoraca je bilo napravljeno, od kojih su dva služila u Aeroputu.
YU-SAT je nabavljen aprila 1937., povučen iz upotrebe aprila 1940.
YU-SAU je nabavljen aprila 1937., povučen iz upotrebe aprila 1940.

Lockheed L.10A Electra (osam aviona)


YU-SAV je nabavljen jula 1937., povučen iz upotrebe 1. januara 1938.
YU-SAZ (sa slike) je nabavljen jula 1937., povučen iz upotrebe 1. januara 1938.
YU-SBA je nabavljen juna 1938., predat na korišćenje RAF-u 1941. kao AX-700 ili kao OK-CTA(?).
YU-SBB je nabavljen juna 1938, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom, verovatno je uništen u Aprilskom ratu.
YU-SBC je nabavljen aprila 1939., verovatno uništen tokom Aprilskog rata 1941.
YU-SBD je nabavljen maja 1939., verovatno uništen tokom Aprilskog rata 1941.
YU-SBE je nabavljen juna 1939., verovatno uništen tokom Aprilskog rata 1941.
YU-SDA je nabavljen jula 1939., verovatno uništen tokom Aprilskog rata 1941.

Napomena: Neki avioni su prikazani sa stranim registracijama, jer ne postoje slike Aeroputovih aviona. Ove slike (svi avioni čija registracija ne počinja sa UN-, YU-, ili X- ) treba shvatiti okvirno, da bi se uputilo u izgled tih aviona.




« Last Edit: 20 February, 2007, 18:10:07 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #2 on: 18 February, 2007, 23:50:20 »

JAT Jugoslovenski Aerotransport/JAT Airways

JAT sebe smatra naslednikom kompanije Aeroput. JAT je formalno osnovan 1948. godine.
Istorijat JAT-a možete pogledati na našem forumu:http://ocili.com/forum/index.php?topic=2279.0, dok ću se ja ovde skoncentrisati na avione u službi JAT-a.

Posle II sv. rata JAT je leteo na prerađenim vojnim verzijama aviona Douglas DC-3 i Junkers JU-52. 1954. su nabavljeni moderniji Convair 340 i 440, što je dozvolilo JAT-u da "poveća brzine leta" do 500 km/h. Do kraja '50-tih nabavljeni su dalekodometni DC-6 avioni. Mlazna era je započela sa lepoticom  Caravelle SE-210, koja je ušla u službu 1963. Ranih '70-tih se nastavlja sa modernizacijom kada su nabavljeni Boeing 727, McDonnell Douglas DC-9 i interkontinentalni Boeing 707. Ovaj period se smatra zlatnom erom JAT-a. 1985. JAT postaje prva evropska kompanija koja u svoju flotu uvodi najmoderniji Boeing 737. Regionalni ATR-72 koji je prvi put na beogradski aerodrom sleteo 1990. godine. JAT je skoro od Amerike nabavio novije avione Boeing 737-400 i ovi avioni su odmah stavljeni da lete na redovnim linijama.
Avioni:

Douglas DC-3 Dakota (20 aviona)


JAT je na DC-3 leteo odmah posle II sv. rata. Većina su bile vojne varijante C-47, prerađene nazad u civilne DC-3 verzije.

YU-ABA, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-ABB, otpisan.
YU-ABC, srušio se 21.9.1950. u Zagrebu.
YU-ABD, prodat.
YU-ABE, srušio se 8.6.1956. u Minhenu.
YU-ABF, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-ABG, sada je izložen u muzeju u Surčinu.
YU-ABH, srušio se u Mostaru 25.8.1962.
YU-ABI, otpisan, trune pored piste aerodroma Nikola Tesla u Beogradu?
YU-ABJ, otpisan, služi kao Ground Trainer na aerodromu Nikola Tesla u Beogradu?
YU-ABK, srušio se u St.Floranu, Austrija, 8.1.1968.
YU-ABL, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-ABM, najstariji DC-3 u floti (napravljen 1937.), prodat.
YU-ABU, predat na korišćenje u RViPVO.
YU-ABV, predat na korišćenje u RViPVO.
YU-ABW, predat na korišćenje u RViPVO.
YU-ACA, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-ACB, srušio se u Beogradu 20.2.1965.
YU-ACC, srušio se u Skoplju 22.10.1961.
YU-ACD, prodat.


Junkers JU-52 (3 aviona)


Uz DC-3 prvi posleratni JAT-ov avion.

YU-SAA, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-SAB, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-SAC, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.

Jedan od ovih JU-52 je izložen ispred muzeja u Surčinu, ali ne znam koji.

Convair 340 (3 aviona)

Napomena: Avion ne oslikava JAT-ove boje


Deo modernizacije JAT-a, nabavljeni 1954. godine.

YU-ADA, srušio se u Minhenu 22.12.1956.
YU-ADB, prerađen u Convair 440, otpisan u Beogradu 1970.
YU-ADC, srušio se u Beču 10.10.1955.

Convair 440 (8 aviona)

Napomena: Avion ne oslikava JAT-ove boje

Deo modernizacije iz 1954.

YU-ADD, prodat.
Convair 340 YU-ADB je prerađen u Convair 440.
YU-ADK, prodat.
YU-ADL, srušio se u Titogradu 4.2.1969.
YU-ADM, prodat.
YU-ADN, prodat.
YU-ADO, bio je konvertovan u VC-54 za potrebe snimanja filma o Titu. Izložen je u muzeju vazduhoplovstva u Surčinu.
YU-ADP, prodat.
YU-ADR, prodat.

Douglas DC-6 (3 aviona)


Deo modernizacije JAT-a sa kraja '50-tih.

YU-AFA, korišćen kao Titov lični avion, prodat u Afriku, restauriran od strane kompanije Red Bull, još uvek leti, današnja registracija nepoznata.
YU-AFB, korišćen zajedno sa RViPVO, prodat.
YU-AFD, bio iznajmljen, privremeno u JAT-u.

Ilyushin IL-14M (6 aviona)
-nema slike-

YU-ADE, predat na korišćenje u RViPVO
YU-ADF, predat na korišćenje u RViPVO
YU-ADG, predat na korišćenje u RViPVO
YU-ADH, predat na korišćenje u RViPVO
YU-ADI, predat na korišćenje u RViPVO
YU-ADJ, predat na korišćenje u RViPVO


Sud Aviation Caravelle SE-210 (8 aviona)


Prvi JAT-ov mlazni avion.

YU-AHA, nazvan "Dubrovnik", ušao u flotu 21.1.1963., prodat.
YU-AHB, nazvan "Bled", ušao u flotu 1963., izložen ispred muzeja u Surčinu.
YU-AHD, nazvan "Opatija", ušao u flotu 1963., udario u brdo kod Maganika u Crnoj Gori zbog greške kontrole leta 11.9.1973.
YU-AHE, nazvan "Budva", ušao u flotu 10.6.1965., rasklopljen u Zagrebu?
YU-AHF, nazvan  "Split", ušao u flotu 28.5.1967., prodat.
YU-AHG, nazvan "Ohrid", ušao u flotu 11.1.1968., prodat.
YU-AHK, ušao u flotu 7.4.1969., iznajmljen od Sud-Aviationa, vraćen 1970.
YU-AJG, ušao u flotu maja 1972, otpisan 21.11.1972., teško oštećen tokom prinudnog sletanja u Beogradu.


Boeing 727-200 (12 aviona u floti)


JAT '70-tih nastavlja modernizaciju flote nabavkom novih Boeingovih aviona...
Ovi avioni su se zadržali u floti do danas, kada bi uskoro trebalo da budu prodani.

D-AHLL, iznajmljen od Hapag Lloyda, leteo kratko 1980., vraćen.
D-AHLM, iznajmljen od Hapag Lloyda, leteo kretko 1980., vraćen.
YU-AKA, nabavljen 1974., udario u brdo greškom kapetana u Erdzanu, na Kipru, dok je leteo iznajmljen u kompaniji Talia Airways (kao AC-AKD) 27.2.1988.
YU-AKB, nabavljen 1974., nije u operativnom stanju, čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AKD, avion je u vlasništvu RViPVO, povremeno davan JAT-u na korišćenje.
YU-AKE, nabavljen 1974., nije u operativnom stanju, čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AKF, nabavljen 1975., nije u operativnom stanju, biće izložen ispred muzeja u Surčinu.
YU-AKG, nabavljen 1975., nije u operativnom stanju, čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AKI, nabavljen 1980., rasklopljen u decembru 2006. u Beogradu.
YU-AKJ, nabavljen 1980., nije u operativnom stanju, čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AKK, nabavljen 1980., rasklopljen u novembru 2006. u Beogradu, delovi prodati Kam Airu iz Avganistana.
YU-AKL, nabavljen 1981., nije u operativnom stanju, čeka da bude rasklopljen u Beogradu.

Boeing 707-340 (10 aviona)


Interkontinentalni JAT-ov 707, avion za dugačke rute.

N722PA, iznajmljen od Pan Americana, leteo kratko u JAT-u 1971.
N724PA, iznajmljen od Pan Americana, leteo kratko u JAT-u 1971.
YU-AGA, nazvan "Raga", leteo od 1970 - 1974, vraćen PanAm-u od koga je iznajmljen.
YU-AGD, leteo 1972./'73., iznajmljen od PIA-Pakistan Airlines, vraćen.
YU-AGE, nabavljen 1972., rasklopljen 1989. u Beogradu.
YU-AGF, leteo 1972., iznajmljen od PIA-Pakistan Airlines, vraćen.
YU-AGG, nabavljen 1972, rasklopljen 1990. u Beogradu.
YU-AGH, leteo 1973., iznajmljen od Turkisha, vraćen.
YU-AGI, nabavljen 1974., prodat 1988. Corsairu.
YU-AGJ, nabavljen 1974., prodat 1987. Florida West Airlinesu.


McDonnell Douglas DC-9-30 (16 aviona)


Modernizacijom krajem '70-tih se nabavljaju DC-9 avioni, koji su ostali u službi do danas.

I-DIKY, bio u JAT-u 1969./'70., iznajmljen od Alitalie, vraćen.
YU-AHL, nabavljen 1970., prodat 1987. Northwest-u.
YU-AHM, nabavljen 1970., prodat 1986. Northwest-u.
YU-AHN, nabavljen 1970. nije u operativnom stanju, čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AHO, nabavljen 1970., prodat 1987. Northwest-u.
YU-AHP, nabavljen 1970., prodat 1986. Northwest-u.
YU-AHT, nabavljen 1971., srušio se u Češkoj Kamenici (Čehoslovačka) 26.1.1972. Bomba je bila postavljena u avionu od strane terorista. Stjuardesa Vesna Vulović je jedina preživela pad sa 10000m.
YU-AHU, nabavljen 1971., nije u operativnom stanju, čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AHV, nabavljen 1971., nije u operativnom stanju, čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AJH, nabavljen 1973., prodat 2003. Sosolsio Airlinesu iz Nigerije.
YU-AJI, nabavljen 1973., rasklopljen u novembru 2006. u Beogradu.
YU-AJJ, nabavljen 1973., čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AJK, nabavljen 1973, rasklopljen u Beogradu decembra 2006.
YU-AJL, nazvan "Vršac", nabavljen 1973., čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AJM, nazvan "Sv.Nikola", nabavljen 1973., čeka da bude rasklopljen u Beogradu.
YU-AJN, iznajmljen od Inex-Adrije 15.4.1974., teško oštećen pošto je promašio pistu prilikom vizuelnog prilaza (u Beogradu?) 23.11.1974., posle toga je otpisan.

Boeing 737-300 (10 aviona)


1985. godine JAT postaje prvi evropski prevoznik koji u floti dobija nove Boeing 737-300. JAT i danas leti sa njima, oni predstavljaju okosnicu flote.

YU-AND, nabavljen 1985., nazvan "Kruševac", prvi 737-300 u Evropi, operativan.
YU-ANF, nabavljen 1985., operativan.
YU-ANH, nabavljen 1985., operativan.
YU-ANI, nabavljen 1985., operativan.
YU-ANK, nabavljen 1987., operativan.
YU-ANL, nabavljen 1986., operativan.
YU-ANV, nabavljen 1988., nazvan "Tivat", leti iznajmljen za Bellwiev Airlines, Nigerija.
YU-ANW, nabavljen 1988., operativan.
YU-ANJ, nabavljen 1986., operativan.
YU-AON, nabavljen 2002., iznajmljen od Wells Fargo Bank Northwest.

McDonnell Douglas DC-10-30 (9 aviona)


'80-tih na smenu Boeingu 707 dolazi širokotrupni interkontinentalac DC-10. Poslednji ovaj avion je se zadržao u floti doskora, ali mislim da je povučen ili prodat.

N107WA, vlasnik aviona je TWA, iznajmljivan je više puta tokom '80-tih, vraćen.
OH-LHA, iznajmljivan '87./'88. od Finnaira, vraćen.
OO-SLA, nazvan "Slavica", iznajmljivan 1986., 1987. i 1989. od Sabene, vraćen.
TU-TAL, nazvan "Tuta", iznajmljivan 1985.-1986. od Air Afrique.
YU-AMA, kupljen 1978. nazvan "Nikola Tesla", prodat 1992. ICC-u.
YU-AMB, nabavljen 1979., nazvan "Beograd", prodat 2005. (poslednji DC-10 iz JAT-ove flote).
YU-AMC, nabavljen 1988., vraćen 1992. vlasniku - Electra Aviationu.
YU-AMD, nabavljen 1989., vraćen 1992. vlasniku - Electra Aviationu.

Avione Transport Regional ATR-72-300 (4 aviona)


Mali regionalni putnički turbopropelerac ATR-72 je ušao u JAT-ovu flotu 1990.

YU-ALN, nabavljen 1990., operativan.
YU-ALO, nabavljen 1990., operativan.
YU-ALP, nabavljen 1991., operativan.
YU-ALR, nabavljen 2003, iznajmljen od TAT Leasing, operativan.

Avione Transport Regional ATR-42-300 (3 aviona)


YU-ALK, nabavljen 1987, vraćen vlasniku 1990. Vlasnik: ATR.
YU-ALL, nabavljen 1987., vraćen vlasniku 1990. Vlasnik: ATR.
YU-ALM, nabavljen 1988., vraćen vlasniku 1990. Vlasnik: ATR.

ROMBAC 1-11 (jedan avion)
-nema slike-

YU-BRA, leteo 1990., iznajmljen od TAROM-a, vraćen.

Boeing 737-400 (3 aviona)


YU-AOO, nabavljen 2003., iznajmljen od Air One, vraćen 2005. Avion je nestao iznad Indonezije 1.1.2007.
YU-AOR, iznajmljen 2004. od US Airwaysa, operativan.
YU-AOS, iznajmljen 2004. od US Airwaysa, operativan.

« Last Edit: 21 February, 2007, 18:03:33 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #3 on: 19 February, 2007, 14:23:55 »

Jugoslovensko - sovijetsko mešovito preduzeće za civilni vazdušni saobraćaj - JUSTA

1. februara 1948. , na osnovu ugovora potpisanog između FNRJ i SSSR osnovano je "Jugoslovensko - sovijetsko mešovito preduzeće za civilni vazdušni saobraćaj" ili JUSTA.
Već aprila 1949. na inicijativu vlade FNRJ JUSTA je likvidirana, a sav njen kadar je prebačen na rad u JAT-Jugoslovenski Aerotransport.

Ne znam tačno koje je linije sve JUSTA opsluživala, ni koliko je putnika prevezla, ako neko ima detaljnije informacije - neka ih postuje.

JUSTA je letela na floti Lisunov Li-2 aviona, koji su, u stvari, licencne sovijetske verzije američkog Douglas DC-3 Dakote. li-2 je mogao da nosi od 14 do 24 putnika, sa dva ASh-62IR, 735kW motora, pri brzini krstarenja od 220 km/h (max. brzina je iznosila 320 km/h)

Avioni:

Lisunov Li-2P (10 aviona)

Napomena:Slika je prerađena da oslikava približan izgled JUSTA-inih aviona

YU-BAA - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAB - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAC - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAD - Srušio se 27.11.1947. u Podgorici
YU-BAE - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAF - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAG - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAH - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAI - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAJ - nepoznata sudbina ovog aviona

Lisunov LI-2T (dva aviona)

Napomena:Slika ne oslikava JUSTA-ine oznake

YU-BAP - nepoznata sudbina ovog aviona
YU-BAR - nepoznata sudbina ovog aviona
« Last Edit: 19 February, 2007, 16:12:22 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #4 on: 19 February, 2007, 16:54:06 »

Aviogenex

Aviogenex je osnovan aprila 1967. od strane kompanije Generalexport kao njihovo aviotransportno odeljenje. Prvi let je obavljen 3. maja 1969. sa avionom Tu-134. Najbolji poslovni rezultat kompanija je ostvarila 1990. godine sa 633 932 prevezena putnika. Tokom '90-tih, zbog sankcija, kompanija skoro da nije ni letela. Svoje avione su iznajmili stranim operaterima. Jedini trenutno preostali avion u flot Aviogenexa je jedan Boeing 737 (koji trenutno leti iznajmljen Sudanu). Kompanija namerava da uskoro nabavi modernije avione Boeing 737-300 i 737-400. Aviogenex je specijalizovan za čarter saobraćaj.

Avioni:

Tupolev Tu-134 (12 aviona)


Aviogenex je svoj rad započeo sa ovim avionima, i dugo vremena su predstavljali okosnicu flote.

YU-AHH Ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-AHI Ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-AHS Ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-AHX (na slici) otpisan (nalazi se u Limi, Peru?).
YU-AHY Ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-AHZ Srušio se 23.5.1971. u Rijeci.
YU-AJA Vraćen na korišćenje SSSR-u?
YU-AJD Vraćen na korišćenje SSSR-u?
YU-AJS Srušio se 2.4.1977. u Gabonu.
YU-AJV Vraćen na korišćenje SSSR-u?
YU-AJW Vraćen na korišćenje SSSR-u?
YU-ANE Vrećen na korišćenje SSSR-u?

Boeing 727-200 (5 aviona)


Ne znam kada je Aviogenex nabavio B727, ako neko ima informacije neka ih postuje.

YU-AKD dat na korišćenje Danskoj (nabavljen od Danske?).
YU-AKH dat na korišćenje Danskoj (nabavljen od Danske?).
YU-AKM ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-AKO dat u SAD, završio u Australiji?
YU-AKR u Australiji?

Boeing 737-200 (7 aviona)


Aviogenex je u floti imao ove avione od '80-tih. Samo je jedan preostao.

YU-ANP Aktivan, iznajmljen Sudanu?
YU-ANU Srušio se 28.2.1998. u Kadunu.
YU-ANX (sa slike) dat u SAD.
YU-ANY dat u SAD.
YU-ANZ leteo u Hondurasu, potom u Indiji (i dalje tamo?).
YU-AOF dat u SAD.
YU-AOG dat u SAD.
Logged

Јован Дучић
Reformator
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12.537



WWW
« Reply #5 on: 19 February, 2007, 17:02:34 »

Logged



Buy / sell photos Here!
"Can the will of one man forge an empire?
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #6 on: 19 February, 2007, 17:04:20 »

Nemam tačnih podataka, osim da su ovi avioni na kraju dobili američke registracije. Moguće je da su bili iznajmljeni od SAD, pa vraćeni.
Logged

Јован Дучић
Reformator
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12.537



WWW
« Reply #7 on: 19 February, 2007, 17:12:46 »

moguće, propade Aviogenex, jbg.
Logged



Buy / sell photos Here!
"Can the will of one man forge an empire?
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #8 on: 19 February, 2007, 17:15:54 »

Trebalo je da dobiju novije Boeing 737 tokom 2006., ali se to nešto odugovlači. Znam da su naručeni, ali ne znam da li su plaćeni. Nadam se da će se isčupati iz krize...
Logged

Јован Дучић
Reformator
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12.537



WWW
« Reply #9 on: 19 February, 2007, 17:29:18 »

I ja se nadam da to neće biti samo  priča kao i sve što se za Jat očekuje već godinama
Logged



Buy / sell photos Here!
"Can the will of one man forge an empire?
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #10 on: 19 February, 2007, 17:40:13 »

JAT ima problema zbog ooogromnog duga Airbusu, i to se po svoj prilici neće još rešiti. Zbog te ujdurme sa tim Airbusevima, više niko na JAT ne gleda kao na ozbiljnu kompaniju. Aviogenex je tu u boljoj poziciji, i držim im palčeve da se isčupaju, dok mi je naklonost prema JAT-u već odavno izbledela.
Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #11 on: 19 February, 2007, 20:18:35 »

Adria Aviopromet / Inex - Adria Aviopromet / Adria Airways
Aviokompanija je osnovana i počela je sa radom 1961. kao čarter kompanija sa flotom Douglas DC-6 aviona pod imenom Adria Aviopromet. Uskoro je dokupila od holandskog KLM-a još nekoliko aviona DC-6. 1968. kompanija sklapa ugovor sa beogradskim Interexportom o stapanju, i menja ime u Inex-Adria Aviopromet. Tada kupuju nove avione - prve mlaznjake u floti: McDonnell Douglas DC-9.
30.oktobra 1975. Inex-Adrijin DC-9 YU-AJO udara u zemlju, tokom ILS prilaza u gustoj magli, blizu Prag Suchdol aerodroma u Čehoslovačkoj. Ova nesreća je zapamćena kao najgora avio katastrofa u Čehoslovačkoj.
10. septembra 1976., u najgoroj avio nesreći u istoriji,  Inex-Adrijin DC-9 se u vazduhu sudara sa British Airwaysovim Hawker Sideley Tridentom iznad Zagreba. U toj katastrofi je poginulo 176 ljudi, a istraga je pokazala da je se dogodila zbog greške kontrole leta.
 '80-tih godina Inex-Adrija započinje prve redovne avio linije, i kupuje nove McDonnell Douglas/Boeing MD-80 avione; takođe postaje članica IATA-e.
1. decembra 1981. Inex-Adrijin MD-80 udara u planine tokom sletanja u otežanim uslovima na Campo Dell'Oro aerodrom na Korzici. Gine 178 turista koji su pošli na zimovanje.
Novembra 1983. Inex-Adrija kreće sa letovima ka mediteranskim destinacijama inaguaracionim letom za Larnaku, Kipar.
1986. raskida se partnerstvo između beogradskog Interexporta i Adrie, te kompanija vraća ime u Adria Aviopromet.
 Krajem '80-tih kompanija nabavlja moderne avione Airbus A320.
Raspadom Jugoslavije kompanija postaje nacionalni prevoznik republike Slovenije, i menja ime u Adria Airways.
1990. je propao pokušaj privatizacije kompanije od strane firme Albert Group,  kompanija i danas ostaje u vlasništvu slovenačkih akcionara.
 23. jula 2002. firma Bombardier Aerospace priznaje Adria Airways kao prvu regionalnu aviokompaniju sa mogućnošću kompleksnog održavanja CRJ modela aviona.
18. novembra 2004. Adria Airways postaje članica Star Alliance saveza.
Avioni:

Douglas DC-6B (5 aviona)
[img width= height=]http://www.avsim.com/slovenia/slo_v_fs/files/ACFT2K2/IMAGES/DC6B_YUAFF_2k2_sm.jpg[/img]
Napomena: Kompjuterska simulacija

YU-AFC Nabavljen od KLM-a, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom
YU-AFD Nabavljen od KLM-a, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom
YU-AFE Nabavljen od KLM-a, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom
YU-AFF Izložen ispred aerodroma Brnik u Ljubljani
YU-AFG Ne zna se šta je bilo sa ovim avionom

McDonnel Douglas DC-9-30 (12 aviona)


YU-AHJ Preveden je u slovenački registar kao S5-ABF. Adria više ne leti sa njim, verovatno je otpisan.
YU-AHR Srušio se 19.3.1972. u Adenu.
YU-AHW Nabavljen od Italije (?), preveden u slovenački registar kao S5-ABG, prodat Madagaskaru.
YU-AJB Nabavljen od SAD, vraćen u SAD.
YU-AJF Uveden u slovenački registar kao S5-ABH, otpisan?
YU-AJN Srušio se 23.11.1974 u Beogradu.
YU-AJO Srušio se 30.10.1975 u Pragu.
YU-AJR Sudario se sa drugim avionom 10.9.1976 u Zagrebu.
YU-AJT Nabavljen od SAD, vraćen u SAD.
YU-AJU Prodat u SAD?
YU-AJX Nabavljen od SAD, vraćen u SAD.
YU-AJY Nabavljen od SAD, vraćen u SAD.

BAC 1-11 / ROMBAC 1-11 (5 aviona)


British Aircraft Corporation ili BAC je napravila '60-tih putnički avion srednjeg doelta 1-11 (one - eleven). ROMBAC je rumunska licencna varijanta ovog aviona. Obe verzije je koristila Adria, ali ne znam od kada do kada.

YU-AKN Nabavljen od Rumunije, (nije licencna varijanta), vraćen je Rumuniji, srušio se 4.5.2002. leteći pod Nigerijskim oznakama.
YU-ANN Nabavljen od Rumunije, (licencna varijanta), vraćen Rumuniji, srušio se 30.12.1995. u Istanbulu pod rumunskim oznakama.
YU-ANS Nabavljen od Rumunije, (licencna varijanta), vraćen Rumuniji, otpisan u Bukureštu.
YU-ANR Nabavljen od Rumunije, (licencna varijanta), vraćen Rumuniji, otpisan u Bukureštu.
YU-ANT Nabavljen od Rumunije, (licencna varijanta), vraćen Rumuniji, sudbina nepoznata.

Douglas DC-8 (jedan avion)


YU-AGB, iznajmljen od SAD, posle kraćeg vremena u Inex-Adriji vraćen u SAD kao N806SW.

DeHavilland DHC-7


YU-AIE prebačen u slovenački registar kao S5-ACA, dat na korišćenje u inostranstvo?
YU-AIF ne znam šta je bilo sa ovim avionom. Jedan DHC-7 je leteo u Adriji pod reg. ozn. S5-ACB, ne znam da li je to ovaj, ili je Adria nabavljala još DHC-7 aviona.

McDonnell Douglas/Boeing MD-80 (6 aviona)
-nema slike-

YU-AJZ (varijacija MD-81), prešao u slovenački registar kao S5-ABE, ne zna se šta je bilo sa ovim avionim, Adria više ne leti na njima.
YU-ANA (varijacija MD-82), srušio se na Korzici 1.12.1981.
YU-ANB (varijacija MD-82), prešao u slovenački registar kao S5-ABA, završio u SAD nekako.
YU-ANC (varijacija MD-82), prešao u slovenački registar kao S5-ABB, vraćen u SAD odakle je nabavljen.
YU-ANG (varijacija MD-82), prešao u slovenački registar kao S5-ABC, ne zna se šta je bilo sa njim.
YU-ANO (varijacija MD-82), prešao u slovenački registar kao S5-ABD, ne zna se šta je bilo sa njim.

Airbus A320 (4 aviona)
[img width= height=]http://images1.jetphotos.net/images/s/s5-aab_ivl1.JPG.66162.jpg[/img]

YU-AOA, preregistrovan u slovenački registar kao S5-AAA, i dalje leti za Adriu.
YU-AOB, Nabavljen od Kipra, vraćen na Kipar.
YU-AOD, prešao u slovenački registar kao S5-AAB, i dalje leti za Adriu.
YU-AOE, prešao u slovenački registar kao S5-AAC, i dalje leti za Adriu.

Bombardier CRJ 100/CRJ 200 (6 aviona)


S5-AAH, CRJ 100, nabavljen 2002., aktivan.
S5-AAE, CRJ 200, nabavljen 1998., aktivan.
S5-AAI, CRJ 200, nabavljen 2005., aktivan.
S5-AAF, CRJ 200, nabavljen 1998., aktivan.
S5-AAG, CRJ 200, nabavljen 2000., aktivan.
S5-AAJ, CRJ 200, nabavljen 2005., aktivan.

Boeing 737-500 (jedan avion)


UR-GAS, iznajmljen od Ukraine International Airlines, privremeno u Adriji.

SAAB 340


S5-BAM se koristi za Adrijine Cargo operacije.

Ne znam da li Adria koristi još koji SAAB, ako neko ima informacije, neka postuje, pa da updateujem.
« Last Edit: 20 February, 2007, 17:03:46 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #12 on: 20 February, 2007, 00:10:44 »

Montenegro Airlines

Montenegro Airlines je osnovana 24.oktobra 1994. godine, ali zbog nepovoljnog međunarodnog statusa SRJ u tom periodu nije bila u mogućnosti da ostvari prvi let sve do 1997. godine. 1996. za potrebe kompanije je kupljen avion Fokker F-28 Mk.4000. 7. maja 1997. avion je napravio prvi let za ovu kompaniju na relaciji Podgorica - Bari. 1998. je kupljen drugi avion istog tipa. 1999. zbog NATO bombardovanja kompanija nije letela sve do pred kraj godine kada se ponovo ustremila prema evropskim destinacijama. U periodu od 2000. do 2003. vrši se obnova flote modernijim regionalnim avionima tipa Fokker F-100. 2000. godine Montenegro Airlines postaje članica međunarodne asocijacije za vazdušni saobraćaj - IATA-e. Posle raspada SiCG 2006. godine Montenegro Airlines postaje nacionalni prevoznik republike Crne Gore.

Avioni:

Fokker F.28 Mk.4000 Fellowship (dva aviona)


YU-AOH Nabavljen iz Benina, prosleđen na službu u Mijanmar (Burmu)
YU-AOI Nabavljen iz Holandije (od KLM-a?), sudbina nepoznata.

Fokker F.100 (pet aviona)


YU-AOK Nabavljen iz Britanije, aktivan (bio iznajmljen Air Vardaru, vraćen u Montenegro)
YU-AOL Nabavljen iz Britanije, aktivan (ali iznajmljen Belle Airu trenutno)
YU-AOP Aktivan
YU-AOT Aktivan
YU-AOM Aktivan, iznajmljen Master Airwaysu trenutno.
« Last Edit: 20 February, 2007, 17:38:16 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #13 on: 20 February, 2007, 00:42:21 »

Pelikan Blue Line

Skoro nikakvih info o ovoj kompaniji nema !!!??? Ako neko nešto zna - upload please. Ono što ja znam je da su Čarter kompanija iz Crne Gore.

Avioni:

Let 410 (dva aviona)


YU-BXX Nabavljen od Rusije, aktivan?
YU-BYY Nabavljen od Rusije, aktivan?
 
« Last Edit: 20 February, 2007, 17:35:29 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #14 on: 20 February, 2007, 15:31:11 »

I ovo je zalepljeno, zbog informacija...
PS: Ukoliko se nastave problemi sa slikama, srediću...
« Last Edit: 20 February, 2007, 15:33:16 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
Reformator
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12.537



WWW
« Reply #15 on: 20 February, 2007, 15:34:33 »

Cool, samo mi nije jasno što ovi airliners.net skidaju slike tako često...
Logged



Buy / sell photos Here!
"Can the will of one man forge an empire?
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #16 on: 20 February, 2007, 15:37:12 »

Imaju baš rigoroznu politiku protiv kopiranja njihovih slika, nisam znao da će da ih "skidaju", ako se nastavi, naći ću alternative, pa okačiti na imageshack, i onda će slediti dobar pregled.
Logged

Јован Дучић
Reformator
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12.537



WWW
« Reply #17 on: 20 February, 2007, 15:50:04 »

Ok, možeš i ovde da kopiraš sa kompa kao attachment.
Logged



Buy / sell photos Here!
"Can the will of one man forge an empire?
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #18 on: 20 February, 2007, 16:41:14 »

Da, ali je bolje preko imageshacka, jer onda mogu da sliku "integrišem" u post i da je lepo opišem.

Edit u 16:15

Sada su problemi sa slikama rešeni, ako se nešto slično ponovi, obevestite me na private (da ne razvodnjavamo temu), pa da ispravim.  o''
« Last Edit: 20 February, 2007, 18:17:49 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #19 on: 21 February, 2007, 14:44:15 »

Pan Adria Airlines / Trans Adria Airlines

Kompanija je osnovana ranih '70-tih, stacionirana u Zagrebu, pod imenom Pan Adria Airlines (ne treba je pobrkati sa slovenačkom Adria Airways), kanije je promenila ime u Trans Adria Airlines. Poslovala je do '80-tih (1980?), kada je pripojena JAT-u. Ako neko ima više info, neka ih postuje.

Avioni:

Convair CV-440 (4 aviona)


YU-ADS Nabavljen od Swissaira, prodat u SAD.
YU-ADT Nabavljen 1971. od Swissaira, prodat u SAD.
YU-ADU Nabavljen 1971. od Swissaira, prodat u SAD.
YU-ADV Nabavljen 1971. od Swissaira, srušio se 16.12.1971. u Trstu.

Fairchild FH-227 (5 aviona)
-nema slike-

YU-ALA, nabavljen od US Airwaysa, srušio se 18.6.1977. u Zagrebu.
YU-ALB, nabavljen od US Airwaysa, prodat Atlas A/C korporaciji.
YU-ALC, nabavljen od US Airwaysa, prodat Atlas A/C korporaciji.
YU-ALD, nabavljen od US Airwaysa, prodat Atlas A/C korporaciji.
YU-ALE, nabavljen od US Airwaysa, prodat Atlas A/C korporaciji.

Fairchild Metro 226 (4 aviona)
-nema slike-

YU-ALF, prodat pošto je kompaniju preuzeo JAT.
YU-ALH, prodat pošto je kompaniju preuzeo JAT.
YU-ALI, prodat pošto je kompaniju preuzeo JAT.
YU-ALJ, prodat pošto je kompaniju preuzeo JAT.

McDonnell Douglas DC-9-30 (3 aviona)


YU-ANC, iznajmljen, vraćen.
YU-ANO, iznajmljen, vrećen.
YU-AJF, kupljen nov 1973, prodat (Inex-Adriji?).

Boeing 727-200 (jedan avion)
-nema slike-

SE-DDD, iznajmljen od Transaira, leteo kratko 1980., vraćen.

Aero 145 (jedan avion)
-nema slike-

YU-BAW, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.

Aero Commander 500U (2 aviona)
-nema slike-

YU-BCO, ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.
YU-BCR,ne zna se šta je bilo sa ovim avionom.



Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #20 on: 21 February, 2007, 18:30:40 »

Air Tomisko / Kosmas Air<Ilyushin Il-76 (4 aviona)

Il-76 na stajanci u Ujedinjenim Arabskim Emiratima

UN-76009, bio iznajmljen 2005. iz Rusije, vraćen 2006.
UN-76496, bio iznajmljen 2005. iz Rusije, vraćen 2006.
YU-AMI, kupljen 2004., operativan.
YU-AMJ, kupljen 2006., operativan.
Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #21 on: 21 February, 2007, 18:43:34 »

Centavia

Centavia je osnovana 2006. godine sa idejom da postane pra niskotarifna aviokompanija u Srbiji. Prvi let je izvršen jula 2006. godine. Tokom leta 2006. godine kompanija je vršila čarter-letove u saradnji sa turističkim firmama iz Srbije prema poznatim evropskim letovalištima. Tokom jeseni 2006. godine kompanija je trebalo da započne letove na redovnim linijama, ali zbog tržišnih problema i nelojalnih konkurencijskih odnosa bila je primorana da proglasi bankrot krajem 2006. godine.

Avioni:

British Aerospace BAe 146-200 (2 aviona)


YU-AGL, iznajmljen 15.6.2006. od BAe, vraćen 9.11.2006.
YU-AGM, iznajmljen 17.8.2006. od BAe, vraćen 9.11.2006.
Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #22 on: 21 February, 2007, 18:59:03 »

Air Pink

Air Pink je aviokompanija osnovana 2004. godine od strane Željka Mitrovića i medijske korporacije "Pink". Stacionirana je na aerodromu Beograd-Nikola Tesla, i specijalizovana je za avio-taksi biznis i VIP usluge.

Avioni:

Cessna Citation II C-550 (jedan avion)


YU-BTT, namam podatke o ovom avionu.

Cessna Citation II C-551 (jedan avion)
-nema slike-

Nemam podatke o ovom avionu.

Beechcraft Duke (jedan avion)
-nema slike-

Nemam podatke o ovom avionu.
Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #23 on: 21 February, 2007, 19:05:02 »

Prince Aviation

Prince Aviation je kompanija iz Beograda specijalizovana za obuku pilota i avio taksi. Stacionirani su na aerodromu Beograd-Nikola Tesla.

Avioni:

Cessna 172 (jedan avion)
-nema slike-

Nemam podatke o ovom avionu, nije više aktivan?

Cessna Citation II 550 (tri aviona)


SE-DEG, iznajmljen, nemam podatke o ovom avionu.
YU-BSG, nemam podatke o ovom avionu.
YU-BVV, nemam podatke o ovom avionu.
 
Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #24 on: 21 February, 2007, 20:00:23 »

JAT - Privredna Avijacija

JAT- Privredna Avijacija je stacionirana na aerodromu Vršac i na aerodromu Beograd-Lisičiji Jarak. Bave se pružanjem usluga u oblastima avio delatnosti u poljoprivredi, školovanju pilota za privrednu avijaciju, prevozom tereta, vazdušnim snimanjima, geološkom snimanjima, padobranskim skokovima, turističkim letovima, protivpožarnom zaštitom iz vazduha, suzbijanju komaraca i zaštitom šuma.

Avioni:

Grumman G-164 Ad-Cat (jedan avion)


YU-BJI, aktivan, nemam podatke o ovom avionu.

Antonov An-2 (11 aviona)


Nemam podatke o registracijama ovih aviona, svi su aktivni.

PZL Mielec M-18 Dromader (14 aviona)


Nemam podatke o registracijama ovih aviona, svi su aktivni.

Logged

Јован Дучић
Reformator
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12.537



WWW
« Reply #25 on: 22 February, 2007, 14:23:16 »

Evo da i ja malo doprinesem ovoj temi:


Aircraft

Location & Date
Untitled (Prince Aviation)
Cessna 550B Citation                                 Bravo
Belgrade - Nikola Tesla (Surcin) (BEG / LYBE)
                                                                   Serbia, November 5, 2005


Click here for full size photo!


YU-BSG



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

            
Aircraft & Picture DetailsThis picture has been viewed 11            times
Picture ID:1027269
Picture Category:Business Aircraft               
Type:Cessna 550 Citation Bravo
Owner / Operator:Private
Aircraft Registration:               YU-BSG               
Construction Number:1049
Location:Vienna - Schwechat (VIE / LOWW), Austria
Date:1st May 2006
Additional Information
-




Logged



Buy / sell photos Here!
"Can the will of one man forge an empire?
Reformator
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12.537



WWW
« Reply #26 on: 22 February, 2007, 14:26:51 »

Jel se ja to tripujem ili Adria ima aviona koliko i Jat ili čak više?
Logged



Buy / sell photos Here!
"Can the will of one man forge an empire?
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #27 on: 22 February, 2007, 17:46:24 »

Nisam baš siguran koliko Adria trenutno poseduje (ne znam za transportne SAAB-ove), ali ne bi me čudilo. Jbg, tuku Jat po svim šavovima (članica su Star Allianca, imaju novu flotu, regionalni su serviser za Bombardier itd, itd.)...
Logged

Јован Дучић
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #28 on: 18 March, 2007, 21:00:43 »

Avio servis saveta ministara Srbije (SFRJ, SRJ, SCG)

Savet ministara SFRJ je došao do zaključka da političari iz federativnih republika trebaju da provedu značajan deo vremena u Beogradu, i, da bi obezbedili njihov transport, osnvan je avio servis savetara ministara SFRJ. Avio - servis takođe služi i za politička VIP putovanja u inostranstvo.
Otprilike u isto vreme je osnovana 675.trae (transportno-avijacijska eskadrila) RViPVO sa zadatkom da obezbedi transport predsednika SFRJ i političara za njihova putovanja. 1992. godine avioni 675.trae su dobili civilne registracije, čume su de facto prešli u nadležnost avio servisa saveta ministara. 1995. 675. trae je i zvanično raspuštena.
Avio servis je stacioniran na aerodromu "Nikola Tesla" (LYBE).

Avioni:

Yakovlev Yak-40 (tri aviona)


YU-AKP, nabavljen 1971.,aktivan za transport;
YU-AKT, nabavljen 1971., koristi ga SUKL za ILS kalibraciju;
YU-AKV, nabavljen 1976., koristi ga SUKL za ILS kalibraciju;


Gates Learjet 25B/25D (5 aviona)


YU-BJG, nabavljen 1975., predat u SAD, danas leti kao N187CA;
YU-BKJ, nabavljen 1976., predat 1994. vladi republike Makedonije, danas leti kao Z3-BAA;
YU-BKR, nabavljen 1977., predat u SAD 2002., leti kao N147CA;
YU-BRA, nabavljen 1976., predat u SAD 2000., leti kao N343CA;
YU-BRB, nabavljen 1976., predat u SAD 2000., leti kao N344CA.

Dessault Falcon 50 (dva aviona)
-slika će biti uploadovana-

YU-BNA, nabavljen 1981., još uvek je aktivan.
YU-BPZ, nabavljen 1981., predat u SAD 2002, leti kao N502EZ.

Cessna C550 Citation I (dva aviona)
-slika će biti uploadovana-

YU- BKZ, prebačena u registar Republike Srpske kao T9-BKZ, potom prodat u SAD.
YU-BML, data na korišćenje Republici Srpskoj kako T9-SBA.



« Last Edit: 19 March, 2007, 15:38:12 by magnusartist » Logged

Јован Дучић
Pekom
Arhemag
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2.031



WWW
« Reply #29 on: 18 March, 2007, 22:48:06 »

A F117A? Cheesy Salim se, ovo ce nekome biti korisno kad bude kakvu knjigu pisao... Izvor: Magnusartist aka Grunf...
Logged

       
Kako ja nijesam kao Forest Gamp?!
Pazi, ladno!
ili
magnusartist
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 5.112



WWW
« Reply #30 on: 19 March, 2007, 15:40:07 »

Pekome, jel znaš nešto o Pelikan Blue Lineu? Kada su osnovani, da li još uvek lete? Jel' su oni deo Montenegro Airlinesa, ili su samostalna kompanija?
Logged

Јован Дучић
Pekom
Arhemag
*****
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 2.031



WWW
« Reply #31 on: 19 March, 2007, 17:54:38 »

Nije u sklopu te kompanije, ali ne znam nista posebno o njima... Letjeli su za Bari, to znam pouzdano, ali kojim avionima, i u kom broju... to, vec, ne znam... Poslao sam im mail na pelikan@cg.yu pa ce mi valjda odgovoriti...
Logged

       
Kako ja nijesam kao Forest Gamp?!
Pazi, ladno!
ili
Reformator
Imperator
*
Offline Offline

Gender: Male
Posts: 12.537



WWW
« Reply #32 on: 19 March, 2007, 23:04:19 »

Aj ako ti odgovore, postavi.  Ok::
Logged



Buy / sell photos Here!
"Can the will of one man forge an empire?
Pages: 1 2 3 4 [All]   Go Up
  Send this topic  |  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006-2011, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!